Det er underordnet om du driver en tøjbutik, en klinik, en maler eller en slagter. Så kommer vi ikke uden om at man skal være digital på den ene eller den anden måde. Der er mange steder du kan være online, du skal blot vælge de vigtigste for din forretning. Du skal vælge der hvor dine kunder af og du skal vælge hvad du selv har tid til at holde i gang.
Mine anbefalinger går på Google My Business og Facebook, alt efter hvilken forretning du driver kan der være fordele i at være på Linkedin, Instagram og Youtube også. Jeg vil dog holde mig til at fortælle dig om Google My Business.
Hvordan fungere Google My Business
Når man har en lokal butik så kan man gøre brug af Google My Business, det Google My Business kan gøre for din forretning er at du får en plads ude i højre side af Google hvis man søger på din forretning via Google. Det vil altså sige du har sikret dig en plads på side 1 via Google, uden du faktisk behøver at have et website.
Derudover når man søger på Google Maps efter din forretning så finder den, den automatisk og man kan få en rutevejledning til din butik.
Folk der har besøgt din butik, hvis de har aktiveret Google Maps og de har slået lokation til vil der komme frem på deres telefon de har besøgt din butik og de nu får mulighed for at anmelde din butik og ligge et billede på hvis de har taget et fra din forretning. I tilfælde af du fx har en restaurant, så kan man når man oprettet Google My Business vælge en kategori, hvis personer så søger på restaurant og din restaurant er i nærheden af fx Aalborg som de er i, så vil din restaurant blive vist for dem. Alt efter hvor mange konkurrenter/kollegaer du har så vurdere Google ud fra anmeldelser og billeder hvem der er det bedste resultat for deres kunde (altså ham/hun der søger efter en restaurant).
Data fra Google My Business
Når du har oprettet dig, vil du modtage et brev med posten du skal godkende. Derefter vil du kunne tjekke data på hvor mange der ringer til din butik, trykker på rutevejledning, søgning efter din forretning på Google, + mange andre gode data info man kan bruge til sin forretning. Evt. hvornår man skal annoncere på dagen.
Gennem Google My Business får du dog muligheden for at oprette et gratis website via Google, mit skud er du kan gøre det på 1 times tid. Så har du et site hvor du kan fortælle om dine ydelser og sætte adresse og tlf nr på osv.
Føler du at det er lidt en jungle at komme i gang med, kan det være du skal kontakte en online marketingmand, der vil hjælpe dig med det.