Guide: En introduktion til konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering går ud på at optimere din webshop eller hjemmeside, så du får mere ud af dine besøgende i form af flere salg, leads eller generelle henvendelser. Konverteringsoptimering dækker over mere end professionelt hjemmeside design. Se her, hvordan du kommer i gang.

Du vil gerne have flere ordrer i din webshop eller flere henvendelser via din hjemmeside, men hvordan gør du? Der findes adskillige begreber på nettet, der allesammen relaterer sig til det overordnede emne konverteringsoptimering.

Herunder får du en introduktion til, hvordan du kommer i gang med at vækste din digitale forretning og få flere kunder, leads og henvendelser ud af den trafik, der kommer til din hjemmeside eller webshop.

Hvad er konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering er den danske betegnelse for CRO, der står for conversion rate optimization. Før du kan mestre disciplinen, er det vigtigt, at du forstår, hvad det i grunden dækker over.

En konvertering er, når den besøgende på din hjemmeside eller webshop foretager en handling, der stemmer overens med det overordnede mål for den landingsside, han er inde på.

I en webshop vil en konvertering i de fleste tilfælde være et produktsalg, men det kan også dække over mindre gunstige konverteringer, eksempelvis ved at brugeren tilmelder sig dit nyhedsbrev eller udfylder din kontaktformular.

Alle ovenstående eksempler er handlinger, der understøtter din overordnede salgsstrategi. Vi skelner nemlig mellem mikro- og makrokonverteringer.

  • Mikrokonvertering: En mikrokonvertering, er en konvertering, der ikke har direkte indflydelse på din omsætning. Det kan eksempelvis være, når brugeren liker din virksomhed på Facebook, tilmelder sig dit nyhedsbrev eller sender dig en mail via din kontaktformular.
  • Makrokonvertering: En makrokonvertering er, når brugeren foretager et køb på din hjemmeside. Altså, en konvertering der har en direkte indflydelse på din virksomheds omsætning. Dette kaldes også for en hård konvertering.

Hvorfor bruge tid på konverteringsoptimering?

Når du konverteringsoptimerer din webshop, får du de besøgende til at blive til reelle kunder i din butik. Det betyder altså, at du får noget ud af den trafik, der ledes ind til dit website via Google, sociale medier og lignende trafikkanaler.

Det er dog ikke kun på en webshop, konverteringsoptimering er nødvendigt. Hvis du har et website, hvis primære formål er at skaffe dig leads via din kontaktformular, kan du ligeledes bruge konverteringsoptimering til at højne procentraten af de besøgende, der kontakter dig.

Hvis du ikke selv vil give dig i kast med konverteringsoptimering, kan det være en god idé at kontakte en webdeisgner, der kan hjælpe dig.

Hvad er en god konverteringsrate?

Konverteringsraten er den procentafdel af dine besøgende, der foretager et køb eller en anden form for hård konvertering. Du bør sigte på at have en konverteringsrate, der ligger på minimum 2% af det samlede unikke besøgstal.

Har du eksempelvis 50.000 besøgende om måneden på din webshop, skal 1.000 af dem foretage et køb, før din konverteringsrate ligger på 2%. Ligger din rate under 2%, bør du fokusere på at få den højere op.

Hvis din konverteringsrate ligger på mere end 5%, er du blandt de e-handelsvirksomheder i landet, der har den højeste konverteringsrate. Så vil det måske være en idé at overveje, om du skal fokusere på at drive mere trafik til din webshop, så du får flere besøgende og dermed flere salg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vi bruger Akismet for at reducere spam. Lær hvordan dine kommentar-data behandles.